أقسام الوصول السريع (مربع البحث)

📁 آخر الأخبار

سؤال وجواب: أسئلة 11 أكتوبر2024 لم شمل,فيزا سياحة ,الهجرة العشوائية اللوتري,مقابلات السفارة الأمريكية

   سؤال وجواب: أسئلة 11أكتوبر 2024 لم شمل,فيزا سياحة ,الهجرة العشوائية اللوتري,مقابلات السفارة الأمريكية
هدف هذه الصفحة نقل الأسئلة الخاصة بأعضاء الجروب الرسمي على الفيس بوك والإجابة عليها و استخدامها كمرجع للأسئلة .
الاستفسارات تتعلق بالهجرة العشوائية أمريكا اللوترى DV Lottery لم الشمل I-130 فيزا سياحة Visa B1\ B2 فيزا دراسة F1 مقابلات السفارة الأمريكية Interview Embassy منح دراسية والتبادل الثقافي Visa J1 exchange scholarship النشرات فيزا بلتان Visa Bulletin تأشيرات شنغن أوروبا Schengen الجرين كارد Green Card الجنسية الأمريكية US Citizenship + NVC Processing case complete، K1 Fiancé، CR1/IR1، IR5، F1، F2 وكافة مجالات السفر.

سؤال وجواب أسئلة 11 أكتوبر2024 لم شمل, فيزا سياحة ,الهجرة العشوائية اللوتري, مقابلات السفارة الأمريكية
( هام أضغط على السؤال لعرض الاجابة )

السؤال 1: هو لو حد معه فيزا سياحة لأمريكا وقدم علي اللوتري و مجتش ليه هل تأثر علي تجديد فائزة السياحة بعد كدة ولا ملهاش علاقة ؟
السؤال 2: .انا مطلقه ومعايا ولد وبنت الولد عدا ١٥ سنه وهو مع بابه ومعايا البنت صغيرة لو قدمت اقدم بالاتنين ولا واحد ..مع العلم مش هعرف اجيب الولد اصوره لأن بابه هيرفض..اكتب اني معايا واحد ولا اتنين ؟

الإجابة:  لابد من اضافة كل الابناء تحت سن ال 21 عاما لا يوجد اختيارات اخرى والعكس رفض فى المقابلة فى حالة الفوز .. يتبع ⤹

السؤال 3: هل ينفع تحويل معامله فيزا لم شمل من f4 لم شمل اخوات الي f3  لم شمل ابناء متزوجون وهل لو تم التحويل المده اللي عدت بتتحسب ولا بيتم اعاده المده من جديد وفي انه مرحله ينفع التحويل مع العلم والدي معاه الجنسيه ؟

الإجابة: لا يمكن التحويل بين المعاملتين لكن مسموح تقدم على اكتر من معاملة لم الشمل فى نفس الوقت اى يمكنك التقديم على لم شمل ابناء متزوج وتبدا من البداسة مدته الانتظار 13 سنة  وتستمر معاملة لم شمل الاخوات التى تستغرق حاليا لاكثر من 17 سنة والفرق فى المدة بينهم ليس كثيرا حوالى 4 سنوات .. يتبع ⤹

السؤال 4: هل ينفع اقدم بالصور اللى قدمت بيها السنة اللى فاتت ؟

الإجابة: ممنوع نهائى غير مسموح لابد ان تكون حديثة لا تزيد عن 6 شهور ولم تستخدم فى اى معاملة لوترى سابق .. يتبع ⤹

السؤال 5: هل مريض السكر بيكون موقفة ضعيف فى اللوترى ؟؟

الإجابة: لا يوجد علاقة نهائى والسكر ليس من الامراض المعدية او المرفوضة التى تسبب الرفض فى المقابلة .. يتبع ⤹

السؤال 6: لو سمحت عايزة اسأل أنا الكونفرميشن نمبر ضاع لسه لقياه هل هينفع اكشف عليه دلوقتى ؟

الإجابة: اذا كنت من المتقدمين على لوترى 2025 نعم يمكنك الكشف عليها .. يتبع ⤹

السؤال 7: مساء الخير عاوز ااقدم علي الهجرة lottery عاوز اعرف الطلب الواحد بكام علما بانى مش من القاهرة برجاء التواصل خاص ؟

الإجابة: حجز والتقديم للوترى من خلال التواصل على صفحتى المخصصة لاستقبال التقديمات اللوترى وما يتعلق بالتاشيرات السياحة على الرابط  https://www.facebook.com/Travellerinfo2/ 🔗👉

السؤال 8: انا قدمت فى السفارة الامريكية ( فيزا سياحة B1 - B2 ) 3 مرات فى الأوقات دى 2012 - 2013 - 2015 عندى خالى فى امريكا من 2009 وقلت انى هزوره فى المقابلات كلها مغيرتش السبب وكان معايا دعوة منه فى اخر مقابلتين باسبورى ابيض ومشافوش ورق فى 3 مرات وعرفت بعد كدة ان كان فى غلطات فى الابليكشن وبشتغل موظف ( مدخل بيانات ) فى شركة من 2008 حتى الان ومتزوج من بعد اول مقابلة وعندى بنت 11 سنة حاليا وعايز اقدم وتكون فرصة الموافقة أقوى من المرات السابقة ارجو الافادة وتنصحني ابدأ منين ؟

الإجابة: لديك نقطة ضعف فى موقفك انك ذكرت اقارب لك فى امريكا ومن المفترض عدم ذكر اى اقارب وفى نفس الوقت لا يوجد مستند قانونى فى امريكى ما يسمى بالدعوة من الاساس ولكن بما انك ذكرت اول مرة لديك اقارب لابد مع كل المقابلات القادمة ذكره بغض النظر عن هدفك او ولاية مختلفة حتى لا تحصل على رفض بسبب اخفاء البيانات او الكذب .. شاهد الاقتراح الخاص بى في الجزء (أهم الأسئلة المتكررة ونصائح للحصول على فيزا سياحة أمريكا) اقتراح خاص بالاخوات لرفع نسبة القبول يمكنك تطبيقيه لحالتك سبق توضحيها بالتفصيل .. يتبع ⤹

السؤال 9: انا قدمت علي فيزا سياحه لي وزوجتي وتم القبول مع العلم تم سؤالي هل هيسافروا الاولاد معاكم قولتهم لأ ولسه حاصل علي الفيزا من كام يوم فقط وعندي طفلين ١٢ سنه و٨ سنوات فهل لو قدمت ليهم هذه الأيام ايه اللي ممكن يحصل او ايه أفضل وقت للحاله دي ان اقدم للفيزا ليهم في حالتي وهل ممكن يعتقدوا اني بكدب عليهم ويحصل حاجه اسوء رفضهم مثلا او إلغاء فيزتي برجاء الافاده  ؟

الإجابة: قبول تأشيرة ألاطفال بنسبة 99% بيعتمد على قاعدة خاصة بشغلى وتطبيقها على عملائى بشرطين : 1-الحاصلين على التاشيرة لابد من استخدامها بالفعل ثم العودة للوطن 2- الانتظار 6 شهور من تاريخ عودة الوالدين او الحاملين للتاشيرة ثم البدء فى التقديم للاطفال وربط تاريخ التقديم لهم بهدف ووقت مناسب لسنهم سواء اجازة ترفهية او اجازات دراسية  .. اى اجراء اخر يختلف مع قاعدتى تتوقع كل الاحتمالات ( رفض - قبول - مطلوب مقابلة احد الوالدين ) متاح للتقديم اونلاين بالبريد SLS Embassy Services لحد سن ال 14 عاما ويفضل التقديم لكل طفل لوحده ولا يوجد مانع من التقديم معا .. يتبع ⤹

السؤال 10: لو سمحت والدتى فى امريكا وبعتتلى دعوة سياحه انا وزوجى بدون الاطفال ... ايه اللى المفروض نعمله عشان نضمن بنسبه كبيرة الحصول على الفيزا .. وهل نقدر ناخد الاولاد فيما بعد ؟

الإجابة: لا يوجد فى امريكا مستند رسمى او حكومى ما يسمى بالدعوة وما يسمى بالدعوة يصممها المحامين وتاثيرها سلبى اكثر ومن المعلوم وجود فرد من الاسرة داخل الولايات المتحدة قد يؤثر جزئيا على موقف المتقدميين على التاشيرات الغير مهاجرين بالتحديد خصوصا زيادة الشكوك للموظف القنصلى من ناحية احتمالية كسر التاشيرة والاستقرار عن الطرف الامريكى او الحاصل على الجرين كارد وليس قاعدة للرفض ومحاولة اثبات واقناع الموظف القنصلى بهدفك واثبات روابط العودة والقرار حسب تقدير الموظف القنصلى .. بخصوص الاطفال يمكنك ان تسالنا مرة اخرى بعد حصولك على التاشيرات بالفعل ونقترح عليك خطة خاصة بالاطفال حسب اعمارهم  .. يتبع ⤹

يمكنكم التفاعل مع الأسئلة من خلال خانة التعليقات أسفل الصفحة بالضغط على إضافة التعليق أو السؤال وسوف يقوم مشرفي الموقع بالموافقة على السؤال والرد على استفساراتكم خلال 48 ساعة بحد أقصى ويفضل أن يكون التعليق يحتوي على رقم السؤال من خلال المقال أعلى  للحصول على الإجابات المتعلقة بالسؤال المحدد .
  • بعد كتابة السؤال او التعليق والضغط على ( نشر) تنتظر خلال 48 ساعة سوف تحصل على موافقة نشر السؤال والإجابة عليها.
  • يجب عليك المتابعة والعودة إلى الصفحة مرة أخرى مع الاحتفاظ بتاريخ الاسئلة والبحث عن سؤالك لمشاهدة الرد ولا يوجد لدينا خاصية الاشعارات وفى حالة اردت الحصول على اشعار ويصل اليك الاجابة قم بالدخول بحساب Google الخاص بك بدلا من مجهول.
  • للوصول إلى هذه الصفحة في وقت أخر  قم بالبحث في جوجل Google بالنص عن ( موقع معلومات المسافر )
☑️ اشترك فى جروبنا على Telegram و Google News ليصل اليك كل جديد
   
Admin 🆁
Admin 🆁
تعليقات